پیوست

انبار گردانی چیست؟

گروه نرم افزاری پیوست > انبار گردانی چیست؟

انبار گردانی چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
براساس استانداردهای حسابداری حداقل هر سال برای یکبار انبارگردانی باید در انبارهای شرکتهای بازرگانی، تولیدی و صنعتی صورت گیرد. البته با توجه به ابعاد و اهمیت کالاها این زمان می تواند کوتاه تر هم در نظر گرفته شود. هدف از انبار گردانی به طور کلی شمارش موجودی اقلام کالا به منظور ایجاد اطمینان از وجود کمی و کیفی و کنترل کالاهاست .
بدین منظور لازم است قواعدی در حین انبار گردانی انجام پذیرد. از جمله این قواعد می توان به الصاق تگ به کالا می باشد. همچنین مواردی از قبیل پلمب انبار، عدم ورود و خروج کارکنان و افراد به انبار، مرتب سازی کالاها و سایر موارد امنیتی باید مورد بررسی قرار گیرد و بر اساس سیاستهای جاری مجموعه نسبت به الزام یا عدم التزام به آن اقدام نمود.
انبار گردانی
نکته ۱ : تگ کالا به برگه ای اطلاق می شود که در آن نام کالا، کد کالا، محل قرار گیری به عنوان اطلاعات وجود دارد و بر اساس استاندارد سه ستون برای ثبت اطلاعات شمارش بر روی هر تگ قرار داده می شود. اغلب نرم افزارهای انبار نیز قابلیت ایجاد تگ را در سیستم انبار در حین انبار گردانی دارند.
مسئول انبارگردانی با بررسی تگ های اولین شمارش و کنترل آن با لیست موجودی ثبت شده در حسابداری انبار در صورتی که مغایرتی مشاهده نشود، شمارش دوم را کنسل می نماید و درصورت مغایرت شمارش دوم نیز انجام می شود و در صورت مغایرت در شمارش دوم، شمارش نهائی با حضور انباردار و حسابرس و مسئول انبارگردانی انجام می شود. در پایان طبق گزارش انبار گردانی، کسری و اضافات به مدیریت گزارش می شود تا تصمیم گیری در خصوص صدور سند تعدیل انبار و سند حسابداری اضافات و کسری ها اتخاذ گردد.
نکته ۲: به طور معمول در کسری ها انبار دار مسئول شناخته شود و همچنین اضافات ورود کالاهایی باشد که مدارک آن به حسابداری انتقال داده نشده است.
نکته ۳: در حسابداری کل خالص اضافات و کسری ها به بهای تمام شده بسته می شود.
نکته ۴: در سیستم های مالی یکپارچه به دلیل وجود ارتباطات کامل بین سیستم انبار و حسابداری در اغلب موارد این کسری ها و اضافات بسیار محدود می باشند.
[کل: ۰ میانگین: ۰]

فروردین ۱۸, ۱۳۹۸   ۱۷۳۶  
Total ۲ Votes:
۱

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

سوالی دارید ؟

به محض بروز رسانی و دریافت پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد

+ = Verify Human or Spambot ?