پیوست

در محل کار چه نگوییم؟!

گروه نرم افزاری پیوست > مقالات  > پیرامون کسب و کار  > در محل کار چه نگوییم؟!
سازمان الکترونیک پیوست

در محل کار چه نگوییم؟!

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

۱۱ عبارتی که نباید در محل کار بگوییم

 


این عبارات دارای قدرت شگفتی هستند. حتی زمانیکه از آنها درست و به جا استفاده کنید باز هم توانایی جالبی در نامطلوب نشان دادن وجهه شما خواهند داشت، خیلی ساده است! برخی عبارات هستند که شما نباید در محل کار استفاده کنیدوقتی کلامی از دهانتان خارج شد دیگر نمیتوان آن را برگرداند. منظورمان جک های قومیتی یا کلمات رکیک و یا سیاسی نیست، به کار بردن این کلمات  تنها راهی نیست که وجهه خودتان را خراب کنید. بلکه راه های دیگری هم وجود دارد. اغلب آنها اظهارات ظریفی هستند که به کاربردنشان نقش مهمی در بی کفایت و نامطمئن نشان دادن شما دارد.
مهم نیست چقدر باهوش و با استعداد باشید و یا به چه موفقیت هایی دست یافته اید ولی به کار بردن بعضی عبارات می تواند دید افراد را نسبت به شما تغییر دهد و تا ابد تصویری منفی از شما در ذهن آنها ثبت کند. پیامدهای منفی این عبارات در کوتاه مدت  فرصت های شغلی شما را تضعیف خواهد کرد. چند مورد از این قاتلان حرفه ای را به تازگی در گوشه و کنار محل کار خود شنیده اید؟

 

۱- این منصفانه نیست

همه میدانند که زندگی هرگز در حق هیچ کس عادلانه رفتار نکرده است. گفتن ” این منصفانه نیست” نشان می دهد که شما تصور می کنید بنا بر این بوده که زندگی عادلانه باشد و داشتن چنین تصوری شما را نابالغ و ساده لوح نشان خواهد داد. اگر نمی خواهید وجهه خود را خراب کنید بهتر است حقیقت گرا باشید و سازنده باقی بمانید.

 

۲-همیشه از همین طریق انجام می شده

تکنولوژی با چنان سرعتی در حال پیشرفت است که حتی بعضی فرآیند های شش ماه پیش را می توان منسوخ و از رده خارج تلقی کرد.

 

گفتن اینکه همیشه همین کار انجام می شده نه تنها شما را تنبل نشان خواهد داد بلکه نمود عدم تغییر پذیری شماست و این مدیر شما را متعجب خواهد کرد که چطور شما خود تلاشی برای بهبود شرایط نکرده اید

اگر واقعا کارها را همانطوری که همیشه انجام می شده انجام می دهید پس قطعا راه بهتری نیز وجود دارد.

 

۳-مشکلی نیست

وقتی شخصی از شما می خواهد برای او لطفی بکنید و یا تقاضای انجام کاری را دارد و شما می گویید ” مشکلی نیست”  در واقع بیان می کنید این درخواست خود یک مشکل بوده و این باعث می شود مردم فکر کنند خودشان را به شما تحمیل کرده اند. یه جای آن به آنها نشان دهید که ا زانجام کار خوشحال هستید مثلاً بیان کنید که انجام این کار باعث افتخار من بود و یا خوشحال خواهم شد که این کار را انجام دهم. این تفاوتهای ظریف درمکالمه تاثیرعظیمی روز مردم خواهد داشت.

 

۴-من فکر میکنم این ایده احمقانه است/ می خواهم سوال احمقانه ای بپرسم

این عبارات به سرعت اعتبار شما را زیر سوال خواهد برد! حتی اگر در پس این عبارات ایده های بسیار عالی داشته باشید باز هم نشانگر عدم اعتماد به نفس شما خواهد بود و شنونده را نسبت به شما بی اعتماد خواهد کرد. سعی نکنید بدترین منتقد خود باشید. اگر نسبت به چیزی که بیان می کنید اعتماد نداشته باشید هیچکس دیگر نیز به گفته تان اعتماد نخواهد کرد. اگر راجع به مسئله ای اطلاعات کافی ندارید کافیست بگویید: متاسفانه در حال حاضر این اطلاعات را ندارم ولی در اولین فرصت پیدا و به شما منتقل خواهم کرد.

 

۵-این تنها یک دقیقه طول خواهد کشید

استفاده از این عبارت تنها توانایی های شما را تضعیف کرده و این تصور را به شنونده خواهد داد که شما در انجام وظائفتان عجله می کنید. مگر اینکه واقعا کار را در ۶۰ ثانیه تکمیل و تحویل دهید. خیلی ساده بیان کنید که زمان زیادی طول نخواهد کشید و وانمود نکنید که قادرید کاری را سریعتر از زمانی که واقعا نیاز دارد تحویل دهید.

 

۶-من امتحان خواهم کرد

به کار بردن این اصلاح درست مانند پاراگراف ۴ شمارا مبتدی جلوه خواهد داد و شنوده پی به عدم اعتماد به نفس شما برای اجرای کار خواهد برد. مالک تمام قابلیت ها و مهارت های خود باشید. اگر شما برای انجام کاری انتخاب شده اید و یا متعهد به انجام کاری هستید هرگز نگویید که امتحان خواهید کرد زیرا به نظر می رسد که تلاش زیادی را متحمل نخواهید شد.

 

۷-اویک تنبل/بی کفایت/ آدم نادرست است

هیچ گاه تحقیر یک همکار موجب صعود شما نخواهد شد. اگر سخن شما آنقدر صحت دارد که همه از ان اطلاع دارند پس نیازی به بیان کردن آن نخواهد بود. اگر حرف شما صحت نداشته باشد خودتان شخص نادرست و بی کفایت جلوه خواهید کرد.
تمام محل های کار افراد بی ادب و بی کفایت وجود دارند و همه آنها را می شناسند. اگر قدرت کمک به آنها برای بهبود را ندارید پس با انتشار نادانی های آنها به آتش بدی هایشان دامن نزنید.
اعلام بی کفایتی همکارتان در واقع تلاشی برای بهتر جلوه دادن خودتان خواهد بود. قساوت شما مانند بومرنگی در قالب نظرات منفی سایرهمکاران به سمت خودتان باز خواهد گشت.

 

۸-در شرح وظایف من نیست

 

این عبارت طعنه آمیز نشان دهنده ی این است که شما مایل به انجام حداقل کار ممکن برای حفظ حقوق ماهیانه تان است. این مسئله امنیت شغلی شما را در خطر خواهد انداخت.

اگر رئیس شما میخواهد کاری انجام دهید که احساس می کنید با موقعیت فعلی شما تناسبی ندارد( به لحاظ اخلاقی نامناسب است) بهترین واکنش این است که مشتاقانه آن کار را انجام دهید و پس از تحویل کار گفتگویی را با رئیس در خصوص شفاف سازی و به روز رسانی پست تان برنامه ریزی کنید. این کار تضمین می کند که شما به دنبال بهانه تراشی نیستید و همچنین درک متقابل و بلند مدتی با رئیستان را موجب می شود.

 

۹-تقصیر من نیست

سرزنش کردن هیچ وقت ایده خوبی نیست. در هر وظیفه ای که دارید، هرچند خیلی کوچک، چنانچه اشتباهی رخ داد آن را بر عهده بگیرید. در غیر این صورت صادقانه توضیحی و بر اساس حقایق از آنچه اتفاق افتاده است به رئیستان ارائه دهید و اجازه دهید وی نتیجه گیری و در صورت صلاحدید خطاکار را سرزنش کند .
درست در همان لحظه ای که انگشت اتهام را به سمت دیگری اشاره میکنید دیگران شما را به چشم فردی خواهند دید که پاسخگوی اعمال و رفتار خود نیست. بسیاری از کار کردن با شما منصرف خواهد شد و برخی به محض روی دادن اشتباه بعدی ، اولین نفر شما را مقصر خواهند دانست.

 

 

۱۰-من نمی توانم

” من نمیتوانم” خواهر دوقلوی ” تقصیر من نیست” است. رئیستان علاقه ای به شنیدن این عبارت ندارد و تصور خواهد کرد شما نمی خواهید و مایل به انجام کار نیستید. اگر واقعا شما به دلیل نداشتن مهارت کافی قادر به انجام کاری نبودید بهتر است یک راه حل جایگزین ارائه کنید. مثلا به جای اینکه بگویید “من نمیتوان امروز تا دیروقت کار کنم ”  بگویید “من فردا صبح زودتر از همیشه خواهم آمد آیا مفید خواهد بود؟”  یا به جای اینکه بگویید ” من نمیتوانم این محاسبه را انجام دهم” بگویید ” آیا کسی هست که این محاسبه را به من آموزش دهد تا بتوانم خودم محاسبه کنم؟”

 

 

۱۱-من از این کار متنفرم

 

 

آخرین چیزی که هر رئیس مایل به شنیدن آن خواهند بود شکایت کارمندان در مورد تنفر از شغلشان است

به کار بردن این عبارت برایتان یک برچسب منفی به ارمغان خواهد آورد و روحیه گروه را تضعیف خواهد کرد. کارفرمایان افراد تضعیف کننده ی روحیه گروه و مضر برای افکار سازمان را به راحتی شناسایی کرده و باور دارند همیشه افراد مشتاقی برای جایگزین شدن در گوشه واطراف وجود دارند .

 

* لطفا این عبارات موذی را هرچه سریعتر از فرهنگ لغات شغلی خود حذف کنید!

 

[کل: ۰ میانگین: ۰]
اشتراک در
اطلاع از
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها