پیوست

۱۵۷۰ | فرایند تولید و توسعه نرم افزار چیست؟

گروه نرم افزاری پیوست > ۱۵۷۰ | فرایند تولید و توسعه نرم افزار چیست؟

۱۵۷۰ | فرایند تولید و توسعه نرم افزار چیست؟

زمان مطالعه: ۲ دقیقه
فرایند توسعه نرم افزار به مجموعه ای از فعالیت های مهندسی نرم افزار اطلاق می شود که با هدف مدیریت چرخه عمر یک محصول نرم افزاری، طراحی و برنامه ریزی می گردد. فرایندهای تولید نرم افزار با این هدف بوجود آمده اند که این مجموعه فعالیت ها را در یک چارچوب مشخص سازمان دهی، استاندارد و مستند کرده و به این ترتیب سرعت و کیفیت تولید نرم افزار را بهبود بخشند.
اگر چه چرخه عمر یک محصول نرم افزاری شامل مراحل متعددی نظیر تعریف، استخراج نیازمندی ها، تحلیل، طراحی، پیاده سازی، آزمون، نگهداری و … می باشد لیکن در یک نگاه کلی می توان آن در سه بخش عمده برنامه ریزی ( امکان سنجی، تعریف، تبیین نیازمندی ها ) ، اجرا ( طراحی، پیاده سازی، آزمون، مستند سازی ) و نگهداری تقسیم بندی نمود. فرایندهای تولید نرم افزار می بایست برای هرکدام از این بخش ها و جزئیات آنها روش، قواعد و اصول معینی را ارائه نمایند.

فرایند های تولید نرم افزار بر اساس مدل تولید نرم افزار منتخب خود به چند دسته تقسیم می شوند که عبارتند از :

۱- مدل آبشاری (Waterfall Model):

در این مدل فعالیت های تولید نرم افزار در قالب فازهای با توالی مشخص و به ترتیب، برنامه ریزی و اجرا می شوند. اشکال عمده این روش این است که بازبینی و تجدید نظر در فازهای انجام شده امکان پذیر نیست لذا خطای تخمین ابعاد پروژه، ریسک اشتباه در فهم درست و تحلیل نیازمندی ها و نیز امکان انتخاب نابجای معماری بسیار بالا می باشد.

۲- مدل حلزونی (Spiral Model):

این مدل برای بهبود مدیریت ریسک در تمام مراحل تولید نرم افزار بوجود آمد و ترکیبی بود از مدل آبشاری بهمراه امکان نمونه سازی (Prototyping) سریع. این مدل اگر چه برخی جنبه های مدل آبشاری را بهبود می داد لیکن از نارسایی های فراوان آن مدل متاثر بود.

۳- مدل تکراری و افزایشی(Incremental Model):

 این مدل امکان می دهد که بتوان پروژه را ابتدا در مقیاس بسیار کوچک شروع کرده و کلیه مراحل را طی نمود سپس بمرور زمان سیستم را رشد داده و بسمت سیستم نهایی سوق داد. این روش باعث می شود در حین اجرای کار مشکلات مهم قبل از اینکه باعث خراب شدن کل سیستم شوند شناسایی شده و حل شوند. ضمنا به کاربران اجازه داده می شود نیاز های خود را بتدریج و بر حسب شرایط عینی سیستم بازنگری و عنوان کنند.

۴- مدل چابک(Agile Model):

در این مدل روش تکراری و افزایشی بعنوان پایه و مبنا پذیرفته می شود ولی تشریفات فراوان و برنامه ریزی های مفصل کنار گذاشته شده و فرایند براساس بازخوردهایی که از آزمون محصول بدست می آیند، کنترل و مدیریت می شود. این مدل اکنون بجهت نتایج قابل توجه خود، بسیار مورد استقبال بوده و بر اساس آن روش های متنوعی ایجاد شده که از آن میان می توان به ایکس پی و اسکرام اشاره نمود.
[کل: ۰ میانگین: ۰]

فروردین ۱۷, ۱۳۹۸   ۲۱۶۳  
Total ۰ Votes:
۰

Tell us how can we improve this post?

+ = Verify Human or Spambot ?

سوالی دارید ؟

به محض بروز رسانی و دریافت پاسخ از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد

+ = Verify Human or Spambot ?