نوشتن رزومه حرفه ای

چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم؟

 

برای بدست آوردن یک شغل ایده­ آل در یک شرکت خوب و معتبر، اولین گام ارائه یک معرفی­ نامه جامع و حرفه­ ایست که بتوانیم از طریق آن بخوبی واحد منابع انسانی را تحت تاثیر قرار دهیم. ارائه یک رزومه خوب و کامل می­تواند موثرترین روش باشد.

 

اما در ابتدا باید بدانیم که رزومه (Resume) چیست؟ رزومه، لیست کوتاه و هدفمندی از توانایی­ ها و  مهارت­ ها است که به کارجویان اجازه می د­هد تنها در چند بند خود را معرفی کرده و اطلاعات خود را به شیوه­ای ساده و سریع منتقل کنند. همچنین این امکان را به کارفرمایان می­دهد تا در کوتاه ترین زمان به اطلاعات لازم برای انتخاب فرد مورد نظر دست یابند.

این درحالی است که(CV (Curriculum Vitae یک نوشته مفصل است که می­تواند در بیش از دو یا چند صفحه ارائه شود و حاوی جزئیات زیادی در مورد دستاوردهای فرد است. چیزی بیشتر از یک شرح حال شغلی! بطور معمولCV، شرح تفصیلی از سوابق تحصیلی و شغلی؛ و سایر دستاوردها مانند نوشته­ ها و مقالات، جوایز، افتخارات و غیره را در برمی­گیرد.

 

نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام

ارائه یک رزومه مناسب برای جویندگان کار میتواند مرز بین دستیابی به شغل رویایی و یا انتخاب اجباری یک شغل باشد. اگر دقیقاً نمی دانید چگونه می توان یک رزومه مناسب نوشت، در ادامه این مقاله ، موارد موثر را با هم بررسی می کنیم.

۱- قالب مناسب برای رزومه نویسی چیست؟

برای نگارش رزومه، سه نوع قالب وجود دارد:

جدول زمانی معکوس

مدل جدول زمانی معکوس

 

این محبوب ترین قالب رزومه است و برای افرادیست که تجربه کاری زیاد و مرتبط با موقعیت مورد نظرشان دارند .

مدل کاربردی

مدل کاربردی یا مهارت محور

 

اگر فاقد تجربه کاری مناسب هستید (مثلا به دلیل اینکه دانشجو هستید یا اخیراً فارغ التحصیل شدید)، یا به دنبال ایجاد تغییر شغلی هستید

مدل ترکیبی

مدل ترکیبی

 

برای کارجویان با مهارت های متنوع، مخصوصاً اگر متقاضی شغلی هستید که انجام آن نیازمند تسلط بر چند مهارت است.

۲- چگونه چیدمان و طرح مناسب انتخاب کنیم؟

 

اولین چیزی که کارفرمایان در مورد هر رزومه­ ای به آن توجه می­کنند، طراحی آن است. آیا سازمان یافته است یا به هم ریخته به نظر می­رسد؟ خیلی کوتاه است یا خیلی طولانی؟ کسل کننده است و لازم است نادیده گرفته شود، یا فریاد می­زند:  “مرا بخوان!” ؟؟؟

رزومه

در اینجا به چند نکته برای چیدمان و طراحی رزومه توجه کنید:

  • یک رزومه استاندارد باید یک صفحه­ ای باشد. نهایتاً می­توانید آن را در ۲صفحه ارائه دهید اما در شرایطی که واقعا مطمئن هستید که نکته ارزشمند و قابل توجهی را دربر می­گیرد. مدیران منابع انسانی در شرکت­های بزرگ روزانه بیش از یکصد رزومه دریافت می­کنند و نمی­خواهند وقت ارزشمند خود را صرف خواندن داستان زندگی شما کنند!
  • عناوین مختلف برای هر بخش ­را پاک کنید. یک عنوان را انتخاب کنید و آن را به برای چند بخش بکار ببرید.
  • فضای سفید کافی را به خصوص در حاشیه رعایت کنید.
  • از فونت ­های خوانا و رسمی استفاده کنید و هرگز سراغ فونت­های فانتزی نروید.
  • سایز مناسب را برای فونت خود انتخاب کنید. مثلا ۱۲-۱۱ برای متن و ۱۴-۱۳ برای عناوین و تیترها.
  • حتما رزومه خود را بصورت فایل PDF ذخیره و ارسال کنید. درست است که MS Word یک ابزار محبوب است اما ممکن است باعث بهم ریختگی تنظیمات و قالب بندی شما در سیستم دریافت کننده شود.
  • نکته دیگری که باید از نظر چیدمان رزومه در نظر بگیرید این است که آیا قصد دارید یک رزومه سنتی به نظر برسد یا چیزی مدرن تر؟ اگر خواهان کار در یک صنعت سنتی (کارهای حقوقی، بانکی، مالی و… ) هستید، رزومه سنتی را انتخاب کنید. ولی اگر جویای کار در حوزه فناوری هستید، جایی که تخیل و نوآوری همیشه ارزشمند است باید به سراغ رزومه با ظاهری مدرن تر بروید.

۳- درج اطلاعات و سوابق شغلی به چه صورت است ؟

 

رایج­ ترین بخش ­ها برای یک رزومه عبارتند از:

  • اطلاعات تماس


    یکی از بخش های مهم در رزومه شما “اطلاعات تماس” است. حتی اگر همه موارد را به درستی انجام دهید، اگر مدیر منابع انسانی نتواند با شما ارتباط برقرار کند (مثلا چون به اشتباه ایمیل خود را وارد کرده اید) نمی توانید به خواست خود برای تصاحب موقعیت شغلی مورد نظر برسید. پس اطلاعات تماس خود را چند بار چک کنید و مطمئن شوید همه اطلاعات صحیح و به روز باشند.

  • خلاصه رزومه حرفه ای


    کاملاً بدیهی ست که در هر برخورد اول، برداشت اولیه از مخاطب بسیار مهم است. مدیران منابع انسانی نهایتا ۶۰ثانیه برای بررسی کلی هر رزومه وقت صرف می کنند! رزومه دستنویسی که بسیار برای آن وقت صرف کرده اید تنها ۶۰ثانیه فرصت دارد تا نظر کارفرما را جلب کند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که بتوانید توضیح مختصری در ابتدا رزومه بنویسید که نظر خواننده را جلب کرده و تاثیر اولیه خوبی داشته باشد.

  • سوابق تحصیلی


    در برخی موارد، حتی علی رغم نداشتن سابقه شغلی و تنها با اشاره صادقانه و درست به مدارک تحصیلی آکادمیک می توانید شغل مورد نظر خود را تصاحب کنید. بنابراین لیست سوابق تحصیلی خود را با اشاره به رشته، دانشگاه/آموزشگاه، سال ورود و سال فراغت از تحصیل و نیز معدل نهایی، آماده کنید.

  • تجربه کار و دستاوردها


    مهمترین قسمت رزومه، تجربه کاری شما است. اینجاست که واقعاً خودتان را به فروش می رسانید! و دستاوردها و مسئولیت های گذشته خود را نشان می دهید. برای نوشتن تجربه کاری روش های مختلفی وجود دارد. اما قبل از اینکه وارد جزئیات این روش ها شویم باید اصول پایه را بررسی کنیم.

    قالب استاندارد برای نوشتن لیستی از تجربیات کاری در هر مجموعه به شرح زیر است:

    • عنوان یا موقعیت شغل
    • نام و توضیح کوتاه درباره حوزه فعالیت شرکت قبلی
    • دستاوردها و مسئولیت های
    • تاریخ جذب و ترک کار یا مدت زمان همکاری با مجموعه
  • مهارت ها و دستاوردها


    لیستی از مهارت­ها، دوره­ها، مدارک دیگر و غیره، تهیه و بصور مختصر به آن­ها اشاره کنید.

  • بخش های اختیاری


    زبان ها ، اثار منتشر شده ، سرگرمی ها و غیره

۴- چه مواردی رزومه را از رده خارج می­کنند؟

هر شخص ممکن است در هنگام نوشتن رزومه مرتکب خطاهایی شود. اما این موضوع ممکن است به قیمت نادیده گرفته شدن رزومه شما و از دست دادن یک موقعیت شغلی عالی تمام شود. خطاهای بارز عبارتند از:

  • عدم توجه به غلط های املایی و دستور زبان
  • عدم تطابق سوابق مندرج در رزومه با شغل پیشنهادی
  • محتوای ضعیف و چیدمان نامناسب
  • مبهم بودن اطلاعات رزومه
  • بیش از حد کوتاه بودن و فقدان اطلاعات کافی
  • بیش از حد طولانی بودن و ارائه اطلاعات غیرضروری
  • اشتباه بودن اطلاعات تماس
  • عدم صداقت در ارائه اطلاعات
طراحی رزومه

۵- نوشتن رزومه اختصاصی :

پرچم دار بهترین رزومه

در صورتی که شغل خاص در صنعت خاصی را هدف بگیرید ، می توانید رزومه کاریتان را براساس آن صنعت سفارشی کنید. در این حالت تسلط روی نرم افزارهای تخصصی آن شغل ، شناخت از رقبا و داشتن اطلاعات عمومی و تخصصی در آن صنعت ، برگ برنده شما خواهد بود.

سخن آخر

 

نوشتن رزومه بی شک یک فرآیند زمان بر بوده و نیازمند دقت و حوصله است. همچنین علی رغم تمام نکاتی که گفته شد، در نهایت امری سلیقه ای می باشد.
اگر هنوز هم نوشتن یک رزومه  کاری به تنهایی برای شما امری دشوار و سخت به نظر می رسد، پس لازم است بدانید که این روزها سایتهای کاریابی و موتورهای رزومه ساز زیادی ، در این حوزه فعالیت می کنند و می توانند در امر ساخت و تکمیل رزومه مناسب شما را یاری کنند.

[کل: ۰ میانگین: ۰]
بدون نظر

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته است.